Home Porady Porady dla zdrowia. Zaburzenia odżywiania: masz ciągle wielką ochotę na słodycze.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając z serwisu zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zgodnie z Polityką cookies. Jeżeli nie akceptujesz Polityki, prosimy nie korzystaj z naszej witryny.
Zaburzenia odżywiania: masz ciągle wielką ochotę na słodycze.

Wielką chęć jedzenia, zwłaszcza słodyczy, specjaliści zajmujący się leczeniem zaburzeń odżywiania nazywają craving.
W języku angielskim słowo to oznacza niepohamowaną żądzę czegoś, głód tak silny, że zrobi się wszystko (nawet ukradnie), by tę rzecz otrzymać.
Jaka jest przyczyna tej choroby? Prawdopodobnie niepohamowany apetyt na słodycze ma źródło w procesach zachodzących w organizmie. U osób cierpiących na craving stwierdzono zaburzenia w wydzielaniu serotoniny (hormonu powodującego uczucie zadowolenia}. Jej poziom jest wyjątkowo niski. Można go podnieść dostarczając organizmowi produktów zawierających cukry (czyli węglowodany). Dlatego chorzy na craving mają ogromną ochotę na słodycze, zwłaszcza te, które zawierają także sporo tłuszczu (lepiej smakują). Zrobią wszystko, aby cel osiągnąć. Zachowują się wówczas jak osoby uzależnione od alkoholu
 lub narkotyków (są „na głodzie").

Jedna z hipotez mówi, że najprawdopodobniej źródłem cravingu jest  przeszłość. Osobom cierpiącym na to schorzenie lody, czekolada lub ciastka kojarzą się z beztroskim dzieciństwem i przyjemnymi momentami.
Zapamiętały nastrój tych miłych chwil z młodości, dlatego, kiedy są zestresowane, a w ich organizmach spada poziom serotoniny, muszą natychmiast zjeść coś słodkiego.
Jak rozpoznać, że cierpisz na craving? Jeśli osoba dotknięta tym zaburzeniem nie może zjeść tego, czego pragnie (np. ciasta czy kawałka czekolady), boli ją głowa, jest poirytowana, wpada w przygnębienie. Fizyczne objawy mijają, kiedy tylko chory zje to, od czego jest uzależniony.

Jak sobie poradzić? Oto praktyczne wskazówki.

- Myj zęby i płucz gardło antybakteryjnymi preparatami o wyrazistym smaku. Po ich użyciu na pewno nie będziesz miała ochoty na nic słodkiego.
- Gdy czujesz, że musisz sięgnąć po jedzenie,  staraj się  czymś zająć, najlepiej pracą fizyczną, np. sprzątaniem.
- Regularnie   ćwicz.  Wysiłek pobudza organizm do produkcji hormonów szczęścia, co zapobiega atakom cravingu.
- Stosuj techniki relaksacyjne, naucz się prawidłowo, głęboko oddychać lub medytuj.
- Szukaj zdrowych zamienników.
Jeśli nie możesz oprzeć się lodom, wybierz te z niską zawartością tłuszczu lub owocowy sorbet.


Osoby chore na craving często cierpią z powodu próchnicy oraz paradontozy, zwykle mają także nadwagę.

 

 
 
Biżuteria z kwiatami
Biżuteria z kwiatami

Online

Naszą witrynę przegląda teraz 38 gości